posłuchaj

Strona wykorzystuje COOKIES w celach statystycznych, bezpieczeństwa oraz prawidłowego działania serwisu.
Jeśli nie wyrażasz na to zgody, wyłącz obsługę cookies w ustawieniach Twojej przeglądarki.

Zgadzam się Więcej informacji

Ludzie

Eidelberg Ajdelberg Ejdelberg Mordechaj Dov rabin
1881 - 1941
uzupełnij jewishbialystok@gmail.com
udostępnij na FB

Ajdelberg Mordechaj Dow   ostatni rabin gminy żydowskiej Płocka, urodził się w Białymstoku w roku 641 ( 1881 r.), studiował w różnych jesziwach, a między innymi w jesziwie „Chafec Chaim” w Wołożynie u gaona reb Rafaela Szapiry. Z wybuchem pierwszej wojny światowej zasiadał na fotelu rabinackim jako rabin w mieście Mikołajowie (Mikołajów na Ukrainie przypis tłumacza), a po rewolucji wrócił do Białegostoku. W 1928 r. został przyjęty na stanowisko rabina w Płocku. Tutaj zasłynął nie tylko pilnością i wielką gorliwością oraz biegłością w dziedzinie Halachy, wielką pobożnością i gorliwością w przestrzeganiu Bożych Przykazań,  szczególnie przykazania przestrzegania szabatu, ale również rozeszła się tu jego sława jako człowieka zatroskanego nieustannie o potrzeby ubogich. Dużą część swego czasu poświęcał sprawom publicznym i nawet należał do członków aktywnego komitetu „Agudat Israel” w Polsce. W 1930 r. odwiedził Ziemię Izraela, do której wcześniej wysłał dwóch swoich synów, aby studiowali w tamtejszej jesziwie.


Po zajęciu miasta przez nazistów, zbiegł do Warszawy i stamtąd przedostał się do strefy okupacji sowieckiej. Dotarł aż do Wilna, jednak pomimo wszystkich starań nie udało mu się wyjechać stamtąd do Ziemi Izraela. W czasie najazdu Niemców w 1941 r. przemieszkiwał w miasteczku Lachowicze, a w miesiącu cheszwan 702 r. (między 22 października a 21 listopada 1941 r.) przez nazistowskich morderców został stamtąd poprowadzony na śmierć razem ze wszystkimi miejscowymi Żydami.


Duchowe dziedzictwo rabina Ajdelberga stanowi czterotomoe dzieło  pt. „Chazon Le-moed”, którego pierwszy tom ukazał się w 1923 r. w Białymstoku, a dalsze trzy tomy w Płocku. Należą one do rodzaju responsów rabinicznych „Szeelot u-tszuwot”, treścią ich są zagadnienia religii i Halachy, a także zbiów przemówień rabina, które wygłaszał w płockiej synagodze z różnych okazji.

Z hebrajskiego przełożyła Ewa Wroczyńska


A. S. Herszberg, Pinkas Bialystok, s. 305

LIBE - RACHELS BEJT MIDRASZ

36. Libe- Rachels Bejt Midrasz  miał też drugą nazwę: Bejt Midrasz Ajznban He-Chadasz (Bejt Midrasz Azjnban Nowy), Nazywał się Libe-Rachels Bejt Midrasz, ponieważ spadkobiercy Liby-Racheli podarowali w jej imieniu plac na skrzyżowaniu ulic Sosnowej i Brukowej (Sosnowe – Brukowe). Został zbudowany w latach 636 – 637 (1876-1877 r.). Miał dziewięćdziesiąt miejsc. Założycielami tego bejt midraszu byli: reb Pesach- Eljahu Szafer Ha-Kohen, uczony Żyd oraz reb Icchak Głogowski. Pierwszymi jego członkami byli właściciele domów (gospodarze): Jaakow Wajntrojb, Lejbł Błaski (Łejbł der Gabaj),  Benjamin Dobroniewski. Przed wojną zaczęto go przebudowywać na murowany, pracy nie dokończono; pozostał w połowie drewniany, w połowie murowany.
To jest najuboższy bejt midrasz w mieście. Modlący się tu Żydzi w większości pochodzą z najuboższych warstw: furmani, kataryniarze[1], domokrążcy, ale przy tym są szlachetnymi Żydami i biorą udział we wszystkich sprawach związanych z potrzebami miasta i dobroczynnością. W bejt midraszu codziennie modli się do pięciu minjanów wcześnie rano i kilka minjanów po południu; mieszczą się tu  bractwa: Chewra Ejn – Jaakow  i Chewra Misznajot oraz Chewra Szas.


Bejt midrasz w tamtej okolicy zwie się Der Lomdiszer Bejt Midrasz ( Bejt Midrasz Uczonych), dzięki temu, że wyszło stąd kilku młodych rabinów, a także nauczało w nim kilku białostockich wielkich uczonych w Torze, jak rabin Awraham- Szmuel  Zilberfenig bar Jehoszua i syn Liby – Racheli, siostry sławnego gaona reb Jehoszui –Lejba Diskina. Awraham – Szmuel Zilberfenig był wcześniej księgowym u swego szwagra reb Awrahama Niemcowicza, później został rabinem.[2] Zaliczano go w mieście do największych uczonych. Razem z nim nauczał też rabin Nachman- Jaakow , wielki erudyta i biegły w Talmudzie i Poskim  (księgach prawnych), które znał prawie na pamięć. Również wielkim uczonym był szames bejt midraszu reb Icchak Ajdelberg, ojciec obecnego rabina Płocka.


opr. Ewa Wroczyńska 



Shlomo was a warm scholar and gentleman.  He told me about going with his father to visit the communities near Biakystok, including Trzcianne.  He described the  town as a pleasant country village- mostly Jews living there. He was noticeably happy to talk about it, as it seemed to bring back warm memories of his family and Jewish life in Poland.  Shlomo also had a warm Yiddish accent - which is harder to find these days - he spoke like my grandmother.
Mark Cohen
2024-06-30 17:24:14 history